Remember I said we would move up by half step the major pent. scale and the fundamental bass tone would remain the same? Let’s do that, C major pentatonic is moved up a half step to Db major pentatonic:
¿Te acuerdas que dije que la escala pentatónica se subiría medio tono y que la fundamental se mantendría? La escala de Do pentatónica mayor se sube a Reb pentatónica mayor.
Notice that the resulting tones are those of a major pentatonic scale (1, 9, 3, 5, 13), only we’ve transposed it up a half step to Db major pentatonic. Now we add the C fundamental bass note, this is static so it doesn’t change.
Fíjate en que los tonos resultantes son los de cualquier escala pentatónica mayor (1, 9, 3, 5, 13), solo que se ha trasportado de Do a Reb. Ahora se añade la fundamental Do que será la nota grave del bajo y es estática, no se mueve.
The overall RELATIONSHIP, or resulting sound of C in the bass and the Db maj. pent. scale all sounding at the same time changes drastically. We have five notes that take on a sound of their own! Now we analyze each note of Db major pentatonic and see what intervallic relationship it has with C.
La relación resultante del sonido de Do con Reb pentatónica mayor cambia drásticamente. Tenemos cinco notas que tienen un sonido nuevo, diferente y propio. Ahora analizaremos cada nota de la escala pentatónica mayor de Reb y veremos que relación tiene con Do.
Let’s find the chord tones: b3rd (or minor 3rd) and b7 (or minor 7th). The chord to use this with is clearly a minor chord (minor chord formula = 1, b3, 5, b7). In the resulting five notes we don’t have the root (the bass is playing it, it’s C), nor the 5th, but we don’t need it, the b3rd and b7th firmly create the sound of a minor 7th chord.
Primero identificaremos las notas del acorde: 3ªm y 7ªm. Claramente el acorde con el cual se debe de usar esta escala es con un acorde de 7ª menor (fórmula de acorde de 7ª menor = 1, b3, 5, b7). En los tonos resultantes la tónica no está presente. (No hace falta porque la toca el bajo que es Do), tampoco está la quinta, no hace falta porque con la 3ªm y la 7ªm presentes es suficiente para identificar el acorde como 7ª menor.
The extensions or non chord tones are: b9, perfect 11th, b13. Clearly we are talking about the Phrygian sound by playing a major pentatonic scale one half step above a root.
Las extensions o notas que no son del acorde son: 9ªm, 11ª justa y 13ªm. Estamos hablando del sonido frigio. Por lo tanto tocando una escala pentatónica mayor un semitono por encima de una tónica nos da el sonido de frigio.
In an improvisation context suppose the piano player plays Dm7 and you want to give your solo a phrygian pentatonic sound over that Dm7. You need to play Eb major pentatonic. The D root in the Dm7 is the I and the Eb from the major pentatonic is the bII, therefore bII/I will always give a pentatonic Phrygian sound. Neat huh?
En el contexto de una improvisación suponte que el pianista toca el acorde Re m7 y tu quieres darle un aire frigio a tu solo. Tendrías que tocar la escala pentatónica mayor de Mib. La tónica Re en el acorde Re m7 es el I y el Mib de la escala pentatónica mayor es el bII, así que bII/I siempre dará el sonido de frigio pentatónica.
1 comment:
Hey Robert, I've blogrolled you in my "Sharpen Your Chops" area.
Thanks for stoppin' by!
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